شیشه منحنی چیست؟

شیشه منحنی چیست؟

شیشه منحنی چیست؟

خم کردن شیشه روشی نوآورانه برای استفاده از انواع شیشه های معمولی تخت است. شیشه خمیده یا شیشه منحنی، علاوه بر زیبایی ظاهری، هنگام استفاده در فضاهای متفاوت، مزایای مختلفی را ارائه می دهد. در این مقاله بیشتر در مورد اینکه شیشه منحنی چیست؟ نوع شیشه، از چیستی آن و ریشه های تاریخی آن گرفته تا فرآیند تولید و هزینه، آورده شده است.

شیشه منحنی چیست؟

شیشه منحنی به نوعی شیشه اطلاق می شود که با استفاده از گرما و قالب های مختلف، شکل و فرم منحنی گرفته است تا به جای صفحه مسطح معمول، شکل خمیده به خود بگیرد. این شیشه، شیشه  خم نیز نامیده می شود که ظاهری چشمگیر دارد و در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارد.

ویژگی های دیگری که شیشه خم را مفید می کند، قابلیت تنظیم آن برای استحکام و انحنا است، که در مورد انعطاف پذیری پروژه می تواند کاربرد زیادی داشته باشد. بر اساس مزایای ذکر شده، از این نوع شیشه در این کاربردها استفاده می شود.

– نمای ساختمان، پنجره ها، درها، پارتیشن ها و نرده های راه پله
– نمایشگر دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون و ساعت های هوشمند
– مبلمان شیشه ای منحنی منحصر به فرد مانند میز و صندلی
– شیشه جلو و شیشه وسایل نقلیه موتوری
– مواردی برای نمایش محصولات در فروشگاه های خرده فروشی
– قفسه های شیشه ای منحنی و وسایل تزئینی

https://www.youtube.com/watch?v=31MaiI22dNQ

شیشه منحنی چه زمانی اختراع شد؟

استفاده از شیشه منحنی به دوران باستان باز می گردد که شاهکارهای معماری را تزئین می کرد. با این حال، تا قرن بیستم تکنیک‌های ساخت و خمش شیشه اصلاح شد و پایه کاربرد شیشه منحنی را گسترش داد و بسیاری از صنایع دیگر را نیز در بر گرفت.

امروزه، تولیدکنندگان شیشه منحنی، شیشه خمیده را برای استفاده در تقریباً هر بخش، از جمله خودرو، معماری و ساخت و ساز و حتی کالاهای مصرفی، تولید می‌کنند که در هر کاربردی نه تنها مزایای عملکردی، بلکه جذابیت بصری منحصر به فردی را ارائه می دهد.

انواع شیشه منحنی

به منظور مطابقت با نیازهای کاربردهای مختلف، شیشه منحنی با استفاده از انواع مختلف شیشه تولید می شود. بسته به ظاهر مورد نیاز یا (مهمتر از همه) استحکام، گزینه شما برای شیشه خم ممکن است یکی از این انواع رایج را شامل شود:

شیشه منحنی آنیل شده

این یک شیشه آنیل شده معمولی است که به شکل مورد نیاز خم شده است. بدلیل استحکام کمتر نسبت به سایر انواع شیشه خمیده، از شیشه منحنی آنیل شده کمتر استفاده می شود. این موارد شیشه خم ممکن است در ویترین یا قطعات تزئینی استفاده شود.

شیشه منحنی سکوریت

شیشه منحنی سکوریت تحت تاثیر دمای بالا و سرد شدن آنی، علاوه بر خم شدن تا سطح انحنای مورد نیاز تقویت می شود. نتیجه یک شیشه سخت است که استحکام آن را تا 5 برابر بیشتر از شیشه فلوت معمولی افزایش می دهد. می تواند در بسیاری از فضاها از جمله درها و پنجره های معماری استفاده شود. شیشه سکوریت خمیده همچنین برای پارتیشن‌های داخلی ساختمان‌ها یا حتی نرده‌های راه پله استفاده می‌شود.

https://www.youtube.com/watch?v=BgvA718osh8

شیشه خمیده سه بعدی

بر خلاف شیشه های معمولی که صاف هستند، شیشه های منحنی سه بعدی روی لبه ها خم می شوند. اساساً برای محافظت از صفحه نمایش دستگاه های الکترونیکی با انتهای کانتور استفاده می شود. اینها شامل گوشی های هوشمند، تبلت ها و ساعت های هوشمند می شود. لبه های منحنی به آن اجازه می دهد تا به طور یکپارچه در انتهای این صفحه نمایش ها قرار گیرد و محافظت لبه به لبه در برابر خراش و شکستگی یا سایر اشکال آسیب را ارائه می دهد.

شیشه منحنی لمینت

شیشه منحنی چیست؟

شیشه منحنی چند لایه با قرار دادن لایه پلاستیکی PVB بین لایه های شیشه ای ساخته می شود تا یک نوع شیشه قوی تولید شود که به راحتی نمی شکند. کاربردهای رایج شیشه های لمینت منحنی شامل شیشه جلو اتومبیل ها و کاربردهای مشابه است که ایمنی و استحکام جزئی از الزامات است.

https://www.youtube.com/watch?v=7OR-OTUyR2w

شیشه منحنی گوریلا

شیشه گوریلا، نوعی شیشه تقویت شده با مواد شیمیایی است که برای مصارف مختلف خم شود. این شیشه منحنی سخت، در برابر خراش مقاوم است و احتمال شکستن آن در اثر نیروهای ضربه معمولی کمتر است. این نوع شیشه اغلب برای شیشه های جلو اتومبیل، صفحه نمایش ساعت های موبایل یا هوشمند و تلویزیون های منحنی استفاده می شود.

شیشه منحنی هوشمند

فرآیند تولید: با حرارت دادن شیشه معمولی به شکل قوس (پیش نیاز قوس، ساخت قالب دقیق) و سپس لمینیت دو تکه از همان شیشه قوس، قرار دادن فیلم PDLC بین دو لایه شیشه، عبور دادن فیلم EVA. برای محافظت و افزایش ایمنی به هم چسبانده شده است. جلوه نمایش واقعی نصب در شکل زیر نشان داده شده است و به این ترتیب شیشه هوشمند منحنی ساخته می شود.

شیشه منحنی چگونه ساخته می شود

فرآیند ساخت شیشه منحنی شامل این مراحل است: حرارت دادن شیشه تخت تا زمانی که ذوب شود، قالب گیری آن به شکل مورد نیاز، و سرد کردن آن تا زمانی که به شکل جدید تبدیل شود. این مراحل در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.

مرحله 1: برش شیشه خام و قرار گیری شیشه روی ریل
شیشه تخت روی غلتک فلزی قرار می گیرد. قالب، شکل یا انحنای لازم را دارد و این همان چیزی است که پس از نرم شدن به شیشه شکل می دهد.

مرحله 2: حرارت دادن شیشه
شیشه به تا زمانیکه نرم شود گرم می شود. این فرآیند معمولاً شامل قرار دادن آن در کوره و افزایش درجه حرارت به سطح مورد نیاز است. پس از نرم شدن، فرآیند تولید شیشه منحنی آغاز می شود.

مرحله 3: خم شدن شیشه
سپس شیشه به شکل قالب در می آید و خم می شود.

مرحله 4: سرد کردن شیشه
با خمیده شدن شیشه در قالب، فرآیند خنک سازی آغاز می شود تا زمانی که شیشه به شکل دلخواه جامد شود. هنگامی که شیشه خم شده ی سخت و مقاوم نیاز باشد، از فرآیند خاصی که شامل گرمایش و خنک‌سازی سریع است استفاده می‌شود. طی این فرآیند شیشه سفت شده منحنی از شیشه خم شده معمولی استحکام بیشتری پیدا می کند.

https://www.youtube.com/watch?&v=HDR7kwPdiQg

کاربردهای شیشه خم

امروزه با افزایش استفاده از شیشه خم در معماری، کاربردهای متعددی مانند دیوارها،نمای ساختمان، تراس، درهای گردان، گنبدها، نورگیرها، ویترین ها، کابین دوش، نرده ها، آسانسورهای شیشه ای، پنل های پارتیشن و بسیاری موارد دیگر را خواهید یافت. از طرفی مطابق با آخرین روند دکوراسیون داخلی، طراحان داخلی حتی میزهای شیشه ای خم و میزهای عسلی و جلو مبلی ها با شیشه خم را انتخاب می کنند تا اتاق را شیک، پیچیده و از نظر بصری فریبنده جلوه دهند و آن را به نقطه کانونی هنری تبدیل کنند.

آیا شیشه منحنی گران است؟

به طور کلی،شیشه خم گران است. عمدتاً به این دلیل که پروسه خم کردن یک شیشه تخت به مراحل اضافی نیاز دارد. علاوه بر هزینه بالاتر شیشه منحنی، عوامل متعددی شامل ضخامت و ویژگی های سفارشی سازی، تغییر قیمت ها را در مورد انواع مختلف آن باعث می شوند.

به عنوان مثال، شیشه خم شده آنیل شده ارزان تر از شیشه خمیده سکوریت است. این به این دلیل است که مراحل تولید و ویژگی آنها متفاوت است.

علاوه بر نوع، عوامل دیگری که ممکن است بر هزینه شیشه منحنی تأثیر بگذارد شامل الزامات سفارشی سازی آن است. با گزینه سفارشی، سازنده الزامات خاص شما مانند طراحی سفارشی برای انحنا، ضخامت خاص و ویژگی های زیبایی شناختی را شامل می شود.

و در حالی که این به معنای ظاهر و عملکرد بهتر برای قطعات شیشه ای خم شده است، به این معنی است که در نهایت هزینه بیشتری شامل می شود. به عنوان مثال، شیشه خم شده ضخیم تر در برابر آسیب مقاوم تر است، اما قطعا گران تر است.

به این دلیل که شیشه منحنی سفارشی نیاز به استفاده از قالب های تخصصی و مراحل فرآیند دارد. همچنین، نوع متفاوتی از مهارت است که با هدف اطمینان از برآورده شدن ویژگی‌های سفارشی‌سازی شما انجام می‌شود.

شیشه منحنی چیست؟

شیشه منحنی، با ظاهر فریبنده و استحکام بالاتر هنگام استفاده در کاربردهای خاص، امکانات بی پایانی را ارائه می دهد. بنابراین، با وجود هزینه بالاتر نسبت به سایر انواع شیشه، بسته به نیازهای کاربردی خاص، مزایای بیشتری را ارائه می دهد.

https://customglassmfg.net/blog/what-is-curved-glass/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *