طراحی داخلی چیست

طراحی داخلی چیست

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی بر هنر تمرکز دارد و عناصر زیبایی شناختی مانند مبلمان، کفپوش، دیوارها، پوشش پنجره ها و آثار هنری را در خود جای داده است. همچنین شامل طرح های رنگی، منسوجات، نورپردازی، متریال طراحی و مقاومت و طول عمر آنها است. در پاسخ به سوال طراحی داخلی چیست باید بگوییم که طراحی داخلی در طیف وسیعی از فضاها، از مسکونی و شرکتی گرفته تا عمومی و صنعتی کاربرد دارد. از آنجایی که طراحی داخلی تاکید بیشتری بر هنر دارد، برای تضمین عملکرد به معماری داخلی متکی است. طراحی داخلی بعد از اتمام ساخت، در فضا صورت می گیرد. یک طراح داخلی باید دانش خوبی از دوره های طراحی تاریخی، تئوری رنگ ها و محدوده طراحی کلاسیک داشته باشد. آنها باید هنگام انتخاب مبلمان، یراق آلات و تجهیزات مورد نیاز برای هر پروژه منحصر به فرد، به سبک توجه داشته باشند. طراحان داخلی همچنین باید ارتباطات خوبی داشته باشند و به خوبی سازماندهی شوند تا پروژه را به نتیجه برسانند.

از گرایش های طراحی داخلی میتوان به طراحی داخلی تجاری، طراحی مسکونی، طراحی تولید، طراحی موزه، سبک طراحی داخلی سنتی و غیره اشاره کرد.

بسیاری از مردم اصطلاحات معماری داخلی و طراحی داخلی را با هم ترکیب می کنند، اما تفاوت های قابل توجهی وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن دارد. اولی تاکید بیشتری بر عملکرد و جنبه های فنی طراحی دارد در حالی که دومی بر عناصر زیبایی شناسی تمرکز دارد.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

طراحی داخلی چیست؟

تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی چیست؟

عناصر مهم در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی( زبان رنگ ها در دکوراسیون داخلی)

تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی چیست؟

اگر نیاز شما این است که تغییراتی مثل جا به جایی دیوارها، افزودن یا کم کردن در و پنجره و یا تغییرات تاسیساتی و سازه ای انجام دهید باید از معمار داخلی کمک بگیرید.

ولی اگر نیازی به تغییرات در سازه ی ساختمان ندارید و در چیدمان و دکوراسیون داخلی میخواهید تغییرات انجام دهید از یک طراح داخلی برای این کار کمک بگیرید.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در انجام تغییرات کلی در مقابل تغییرات جزئی است.

در واقع معماری داخلی از شروع ساخت بنا انجام می شود و علاوه بر در نظر گرفتن طراحی زیبایی شناختی، بر عملکرد و ساخت متریال فضاهای داخلی تمرکز دارد. به عناصر ساختاری مانند محل قرارگیری پنجره ها و درها، تهویه، گرمایش و لوله کشی و همچنین دکوراسیون داخلی می پردازد.

معماران داخلی معمولاً در طول مدت یک پروژه طراحی درگیر هستند و طرح‌های مفهومی را تا مشخصات فنی و متریال پیش می‌برند. در طول این فرآیند، آنها به طور منظم با مشتری و همچنین با تعداد بیشماری از متخصصان مختلف، مانند مهندسان سازه، متخصصان روشنایی، پیمانکاران ساختمان و تامین کنندگان متریال در ارتباط خواهند بود.

عناصر مهم در طراحی داخلی

گفته می شود که هنگام طراحی یک فضا، هفت عنصر وجود دارد که باید در نظر بگیرید: فضا، فرم، خط، نور، الگوی رنگ و بافت.

در این مقاله ما به بحث در مورد 7 عنصر طراحی داخلی، و اینکه چگونه بر ظاهر و احساس یک فضا تأثیر می‌گذارند، می پردازیم.

“زندگی کردن، نه فقط وجود داشتن” برای اکثریت قریب به اتفاق ما یک تعقیب آگاهانه یا ناخودآگاه است. تحقیقات نشان داده است که میزان زمانی که افراد در خانه سپری می‌کنند نسبت به سال های گذشته به‌طور چشمگیری در حال افزایش است. این امر منجر به افزایش توجه به خانه‌ها و فضاهایی که برای زندگی در آن انتخاب می‌کنیم، شده است. در تیم آیگلس ما اهمیت فراهم کردن خانه‌ای را درک می‌کنیم که به شما احساس انرژی و سرزندگی می‌دهد…و نه صرفاً وجود. هنگام طراحی خانه باید به جنبه های زیادی توجه کرد که در این مقاله با جزئیات بیشتری به آنها خواهیم پرداخت.

1. فضا

اولین فاکتور مهم طراحی داخلی چیست این است که همانطور که قبلاً اشاره شد، درک فضایی که قرار است طراحی شود برای ایجاد یک فضای داخلی موفق ضروری است. اندازه و شکل یک اتاق تا حد زیادی تعیین کننده محدودیت های طراحی در آن فضا است. مهم است که توجه داشته باشید که همه فضا نیازی به پر شدن ندارد، اما بسیار مهم است که در انتخاب چیدمان مبلمان به حداکثر فضای موجود فکر کنید. استفاده از مبل L شکل در گوشه ای نمونه بارز این موضوع خواهد بود. هنگام طراحی یک فضا و ایجاد نقشه های طراحی، از منظر 3 بعدی به آن نگاه می کنیم و ارتفاع، عرض و طول را در نظر می گیریم. این به ما امکان می دهد تا راه های مختلف استفاده از فضا را کشف کنیم.

مبل ال مانند، تضمین می کند که فضا در اتاق به حداکثر برسد.

طراحی داخلی چیست

2. فرم

در طراحی داخلی، فرم به طور کلی شکل ویژگی ها یا اشیاء درون یک فضا را توصیف می کند. اینها معمولاً به عنوان اشکال هندسی زیر دسته بندی می شوند، مانند یک آباژور با خطوط واضح و شکل طبیعی که به استفاده از گیاهان یا سایر مواد طبیعی تر اشاره دارد. استفاده از فرم به خوبی فضایی با هویت عالی را فراهم می کند. در هنگام طراحی اتاق، رعایت تعادل درست بین فرم های هندسی و طبیعی بسیار مهم است و استفاده بیش از حد از فرم می تواند باعث ایجاد احساس گیج کننده و طاقت فرسا در فضا شود.

تخت در تصویر زیر دارای قسمت منحنی شکل است که عنصری از راحتی و آرامش را فراهم می کند.

3. خط

وقتی وارد اتاق می شوید، چشم شما به طور طبیعی توسط خطوطی که در آن فضا وجود دارد هدایت می شود. این خطوط ممکن است خطوط طبیعی دیوارها یا خطوط طراحی، مبلمان و سایر ویژگی ها باشد. خطوط عمودی از قاب درها یا کمدها می تواند به ارتفاع اتاق کمک کند، در حالی که خطوط افقی یک میز یا تخت می تواند چشم را به یک نقطه کانونی بکشاند. مانند فرم و سایر عناصر، تعادل خطوط مختلف در ایجاد حس مناسب در اتاق بسیار مهم است. خطوط زیگ زاگ مانند خطوطی که توسط پله ها ارائه می شود می توانند توجه ما را برای مدت طولانی تری به خود جلب کنند، اما فقط باید به قدر تعادل از آنها استفاده کرد.

تصویر زیر که مبل گوشه ای را نشان می دهد، اهمیت در نظر گرفتن نحوه تأثیر خطوط بر فضا را نشان می دهد.

طراحی داخلی چیست

4. نور

نور طراحی داخلی چیست نور یکی دیگر از عناصر جدایی ناپذیر در طراحی داخلی است و چیزی است که با عناصر دیگر در هم تنیده است. اولین فاکتوری که باید در نظر گرفته شود نور طبیعی است. این می تواند تحت تأثیر جهت قرار گرفتن اتاق یا ساختمان قرار گیرد زیرا تعیین می کند که در کدام نقاط در طول روز بیشترین نور خورشید را دریافت کند. این نکته مهم است زیرا کیفیت نور طبیعی در طول روز متفاوت خواهد بود. نور صبح سرد و آبی است، نور ظهر واضح تر است و نور بعد از ظهر و عصر قرمزتر و گرم تر می شود. به عنوان طراح، درک نور طبیعی یک فضا به انتخاب هایی که برای موارد دیگر انجام می دهیم کمک می کند.

نور مصنوعی نیز یکی از نکات مهم در طراحی اتاق است. منابع نور مانند چراغ های سقفی، چراغ های دیواری یا چراغ های رومیزی را می توان نه تنها به عنوان ویژگی های زیبایی شناختی، بلکه برای روشن کردن یک منطقه خاص یا تابش نور در اطراف اتاق استفاده کرد.

بعنوان مثال نورپردازی در تصویر زیر راهی عالی برای تغییر فضای ناهارخوری شده است.

5. رنگ

رنگ شاید تنها عنصر مهم در ایجاد حال و هوای دلخواه در یک اتاق باشد. طرح‌های رنگی کلاسیک عمدتاً شامل رنگ‌های اصلی و ثانویه است، اما به عنوان طراح داخلی، استفاده از رنگ‌ها و تن‌های ظریف‌تر مهم است. رنگ ها اغلب در داخل یک اتاق به طور متفاوت استفاده می شوند. تیره‌ترین رنگ‌ها به خوبی روی زمین کار می‌کنند تا زمین و جاذبه را نشان دهند، رنگ‌های میانی روی دیوارها برای نمایش افق دوردست و روشن‌ترین رنگ‌ها روی سقف برای نمایش آسمان بالای سر. اهمیت رنگ را هرگز نباید دست کم گرفت.

طراحی داخلی چیست

6. الگو

الگوها در همه جای طبیعت وجود دارند و می تواند در یک فضای بزرگ پل مفید بین بلوک های رنگی ساده ایجاد کند.

الگوها را می توان به طور موثر در جزئیاتی مانند کوسن یا برای پوشاندن مناطق بزرگتر مثلا کاغذ دیواری یا فرش استفاده کرد. همیشه مهم است که به این الگوها در زمینه و چشم انداز آنها نگاه کنیم. به عنوان مثال، برخی از الگوها به صورت عمودی روی دیوار بهتر از آنها به صورت افقی روی زمین هستند و اغلب در یک جهت نسبت به جهت دیگر بهتر عمل می کنند.

بعنوان مثال یک فرش طرح دار هندسی بهترین راه برای اضافه کردن یک عنصر نقش است.

 

7. بافت

بافت به سطح لمسی یک شی یا پوشش روی یک مبلمان اشاره می کند و اغلب ساده ترین عنصر طراحی داخلی است که نادیده گرفته می شود. این اثر متقابل رنگ، نور و بافت است که یک اتاق با جذابیت بصری پایدار را فراهم می کند، بنابراین ما قویاً توصیه می کنیم که بافت را در طراحی اتاق در نظر بگیرید.

بافت‌های فیلترکننده نور مانند پرده‌های تیغه‌دار، کرکره‌ها و پارچه‌های شفاف به پخش نور کمک می‌کنند و به رنگ‌ها ظرافت بیشتری می‌دهد، در حالی که بافت‌های جذب‌کننده نور مانند رنگ‌های مات و کتان نور را جذب می‌کنند و بنابراین رنگ تاثیرگذارتر بافت های پررنگ را می توان برای ایجاد ویژگی اشیاء کوچکتر یا آیتم های سبک استفاده کرد.

طراحی داخلی چیست

 

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی (زبان رنگ ها در دکوراسیون داخلی)

اهمیت رنگ در طراحی داخلی چیست روانشناسی رنگ موضوعی جذاب در طراحی داخلی است. بدون شک یکی از جنبه های اصلی فرآیند طراحی داخلی است که نباید نادیده گرفته شود. رنگ های مختلف را می توان در یک فضا برای ایجاد حالات و فضاهای مختلف استفاده کرد.

رنگ در طراحی داخلی مهم است زیرا می تواند احساسات مختلفی را برانگیزد. رنگ یکی از مهمترین جنبه های طراحی داخلی است زیرا می تواند تأثیر عمیقی بر احساسات ما داشته باشد. رنگ‌های مختلف می‌توانند حالات و احساسات متفاوتی ایجاد کنند، بنابراین انتخاب رنگ‌بندی مناسب برای یک فضا مهم است.

برای مثال، رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز آرامش‌بخش هستند، در حالی که رنگ‌های گرم‌تر مانند قرمز و نارنجی می‌توانند انرژی‌بخش و هیجان‌انگیز باشند. و بسته به شدت رنگ، همچنین می تواند فضا را بزرگتر یا کوچکتر کند. بنابراین، وقتی رنگ‌های رنگ یا مبلمان را برای یک فضا انتخاب می‌کنید، به حالتی که می‌خواهید ایجاد کنید و اینکه رنگ چگونه بر حس کلی اتاق تأثیر می‌گذارد فکر کنید.

 

 

 

https://www.sofa.com/inspiration-corner/interior-design-tips/the-7-elements-of-interior-design/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *