طراحی لابی هتل

نکات مهم در طراحی لابی هتل

طراحی لابی هتل

هیچ پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد. آنچه درحالت کلی برای لابی های هتل های واقع در شهرهای بزرگ صادق است ممکن است برای یک هتل در حومه شهر متفاوت باشد. اما چیزی که تقریباً برای هر هتلی صادق است این است که لابی محل ورود مهمانان شماست. به عبارت دیگر، اینجا جایی است که شما اولین تاثیر حضوری خود را می گذارید و این مهم طراحی لابی هتل است.

لابی هتل حکم تبلیغات هتل را دارد. طراحی لابی هتل ها به ظرافت و دقت بسیار نیاز دارد زیرا اولین چیزی که مسافر با آن مواجه می شود لابی هتل است. امروزه تجملات و زرق و برق در جذب مشتری به حدی تاثیر گذار است که به جرات می توان گفت نصف تبلیغات یک هتل در لابی آن خلاصه می شود. بنابراین میهمانان خود را از همان ابتدا در یک ذهنیت مثبت قرار دهید.

9 نکته ضروری در طراحی یک لابی هتل عالی

همه ما اهمیت اولین برداشت را می دانیم. از ملاقات با یک همکار جدید تا رسیدن به یک شهر ناشناخته، تأثیر چند ثانیه اول را نمی توان انکار کرد طوری که پایداری ارتباط را تعیین می کند.

همانطور که قبلاً گفتیم، لابی هتل در ایجاد تصور اولیه میهمان بسیار مهم است و طراح برنده جایزه داگلاس نایسه گزارش می دهد که “اگر در ابتدا مسافر را از دست بدهید، بازیابی آنها بسیار سخت است. در ذهن آنها، آنها به این نتیجه رسیده اند که این یک هتل بد است.”

با در نظر گرفتن این موضوع، فشار زیادی بر طرح لابی وارد می شود. نه تنها میهمان باید احساس کند که از طریق فضای لابی مورد استقبال قرار گرفته و از انتخاب محل مناسب اطمینان خاطر داشته باشد، بلکه لابی نیز باید حس فوری برند را منتقل کند و نوع تجربه ای را که مهمان باید انتظار داشته باشد را ترسیم کند. لابی را می توان محل برگزاری هر چیزی که در یک هتل می گذرد در نظر گرفت و به این ترتیب، بهترین فرصت برای رفع نیازهای مهمانان و اطمینان از برآورده شدن انتظارات آنها است.

مواردی که لابی یک هتل را زیبا و شیک جلوه می دهد بسیار است مانند با تمام حسی که در تدوین نظر اولیه طراحی لابی هتل دخیل است، تعدادی از زمینه های کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند تا اطمینان حاصل شود که این یک نظر مثبت است و به طور دقیق نشان دهنده تجربه ای است که قرار است به دست آید. از طرح روشنایی مناسب تا کارایی چیدمان، ما در حال بررسی 9 مورد از ضروریات طراحی لابی هتل هستیم.

01. مقیاس

 

همانطور که رفتار مهمانان هتل تغییر می کند و مردم زمان کمتری را در اتاق های خود می گذرانند و زمان بیشتری را در فضاهای مشترک می گذرانند، تغییری در نحوه مقیاس لابی هتل ها ایجاد شده است. در بسیاری از هتل ها، فضاهای لابی به طور قابل توجهی بزرگ شده اند تا امکانات بیشتری را در خود جای دهند. این امکانات شامل کافه‌ها، مغازه‌ها و حتی رستوران‌هایی می باشد که برای مسافران هزاره امروزی جذاب هستند.

02. استراتژی طراحی

هتل عمومی نیویورک

 

از آنجاییکه لابی حساس ترین نقطه در هتل است و باید نیازهای مشتری را به بهترین شکل پاسخگو باشد بنابراین طراحی آن، توجه و تبحر خاصی را می طلبد. در عین حال باید شیک و جذاب و مدرن باشد. لابی هتل باید بر اساس نیازهای مشتری طراحی شود پس باید نیازهای مشتریان را شناسایی کرد و به آن پرداخت.

نقشی که لابی در هر هتل ایفا می کند کاملاً به مهمانان و نیازهای آنها بستگی دارد.  مثلا اینکه برای مشتری وجود بار ها و کافه ها در لابی مهم است یا ابزارهای دیجیتالی و نمایشگرها و یا طراحی مبلمان ها و فضاهایی برای برگزاری جلسات کاری غیر رسمی و آیا آنها به فضایی برای کار از راه دور با دسترسی به اینترنت پرسرعت  نیاز دارند؟ یا اکثر مهمانان زوج هایی هستند که در تعطیلات عاشقانه به دنبال فضایی مجلل برای استراحت و لذت بردن هستند؟ اینها انواع سؤالاتی هستند که استراتژی کلی طراحی را مشخص می کنند و منجر به خلق یک فضای موفق می شوند. . در واقع امروزه  لابی هتل به فضایی چند منظوره تبدیل شده است.

با توسعه یک استراتژی طراحی که کاملاً متناسب با مشتری باشد، می توان لابی ایجاد کرد که حس جامعی را ایجاد کند و  هویت برند را توسعه دهد. با انجام این کار، هتل و تجربه ای که مهمانها داشتند در ذهن آنها ثبت می شود و آنها به مشتریان وفادار و سفیران برند تبدیل می شوند.

 

03. منطقه بندی

سوهو هاوس شیکاگو

 

در گذشته لابی هتل ها بسیار ساده بود و به یک میز پذیرش ختم میشد، اما اکنون به چیزی کاملاً پیچیده تر تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر ما شاهد تغییر آشکاری از میزهای سنتی غالب به لابی‌هایی بوده‌ایم که کاربردهای متفاوتی دارند. از فضاهای اجتماعی پرجنب‌وجوش گرفته تا مناطق کار مشترک، مکان‌های ملاقات، غذاخوری‌های خودمانی و بارهای فضای باز، اکنون لابی قلب تپنده هتل است. به طور فزاینده ای طراحی شده است تا مهمانان را از اتاق های فردی خود جذب کند و به یک مرکز اجتماعی تبدیل شود، فشار بر این فضاها برای انجام طیف گسترده ای از وظایف وارد می شود. برای انجام موفقیت آمیز این امر، منطقه بندی ضروری است.

با چیدمان استراتژیک اثاثیه و استفاده از وسایلی مانند پنل های جاذب صدا، یک لابی می تواند هر چیزی را که یک مهمان نیاز دارد، از مکانی برای تحویل گرفتن تا منطقه ای برای لذت بردن از یک وعده غذایی، ارائه دهد.

مزایای تجاری ایجاد فضایی که همه این نقش ها را با موفقیت انجام می دهد، واضح است. مهمانان می توانند به جای انتخاب یک کافی شاپ یا میزبانی جلسات در یک محل کار مشترک اختصاصی، اقامت در محل اقامت خود را انتخاب کنند، بنابراین هر گونه سفارش غذایی و نوشیدنی برای هتل حفظ می شود. به همین نسبت منطقه بندی در طراحی لابی هتل تاثیر فوق العاده ای بر نظر مثبت مشتری دارد. بنابراین ارائه یک تجربه عالی که نهایت راحتی را فراهم کند، احتمال تکرار سفارش و نظرات مثبت را افزایش می دهد.

 

04. تجربیات حسی

طراحی لابی هتل

پاریس چهار فصل

 

انسان دارای حواس متفاوت 5 گانه است و برداشت ها با استفاده از تمام حواس او شکل می گیرد و این مورد باید به دقت در استراتژی طراحی در نظر گرفته شود. زیبایی بصری لابی مهم است اما نباید از دیگر حواس غافل شد. همان اندازه که بینایی مهم است باید فرد از لحاظ بویایی چشایی لامسه شنوایی حس خوبی را دریافت کند. بوی خوب در لابی بلحاظ بویایی می تواند تاثیر گذار باشد. حس بویایی ارتباط تنگاتنگی با احساسات و همچنین حافظه دارد و بنابراین این بخش مهمی است که باید از آن استفاده کرد. ایجاد رایحه مطبوع در لابی می تواند تاثیر قابل توجهی بر رفتار مصرف کننده داشته باشد و بنابراین نوع رایحه ای که استفاده می شود باید با تجربه کلی که شما به دنبال ارائه آن هستید ارتباط نزدیکی داشته باشد. جنس متریال استفاده شده می تواند در انتقال حس لاکچری بودن و راحتی تاثیر گذار باشد. از آن طرف موسیقی و غذای باکیفیت تاثیر خود را خواهند گذاشت. توجه به همین جزئیات ریز و اهمیت دادن به این تجربیات مسافر را با فضا و برند درگیر میکند و می تواند موفقیت و خروجی چشمگیری داشته باشد.

 

05. نورپردازی

 

روشنایی جزو مهمترین پارامترهای طراحی لابی هتل است. نحوه نورپردازی یک فضا تأثیر شگرفی بر برداشت های اولیه و واکنش عاطفی ما به آن دارد. اگر نور لابی کم باشد فضا کوچک بنظر می آید و در نور زیاد چشم مشتری اذیت می شود. در لابی چند منظوره امروزی، روشنایی بخش مهمی از استراتژی کلی طراحی است و باید در مراحل اولیه در نظر گرفته شود.

 

06. صدا، موسیقی و سرگرمی

هتل سر جوآن ایبیزا

 

صداها و موسیقی و سرگرمی ها در لابی نیز مهم است و لابی هتل باید از این سه پارامتر بهره لازم را ببرد. در ابتدا آکوستیک کلی فضا باید در مراحل اولیه طراحی در نظر گرفته شود. تا محیط عایق صوت شود و هیچ صدای مزاحمی موجب رنجش مسافر نشود. لابی های پر سر و صدا ممکن است به مهمانان این تصور را القا کنند که خواب خوب شبانه ای در این هتل در کار نیست. از فرش و مبلمان می توان برای جلوگیری از پخش و پژواک صدا در فضا و کنترل صدا استفاده کرد. متریال آکوستیک را نیز می توان در پوشش دیوارها و کفپوش ها گنجاند.

صداها و سرگرمی ها در لابی باید با نیازها و برنامه های مهمانان هماهنگ باشد. مثلا یک هتل تجاری ممکن است سیستم ها و پنل هایی را برای اخبار اقتصادی و اینگونه مسائل اختصاص دهد یا یک هتل خانوادگی وسایل و ابزارهایی را برای سرگرمی کودکان فراهم کند.

 

07. سبک و مبلمان

طراحی لابی هتل

هتل ماندارین اورینتال بارسلون

 

لازم است بدانید مبلمان جزء جدایی ناپذیر ظاهر کلی لابی هتل است و سبک و طرحی که برای مبل هتل در نظر میگیرید در موفقیت و یا عدم موفقیت کلی هر یک از مناطقی را که در حال ایجاد است موثر است. از مبل های مجلل که مهمانان می توانند با یک فنجان قهوه روی آن استراحت کنند تا میزهایی که به صورت ارگونومیک طراحی شده اند تا راحت ترین فضای کار مشترک ممکن را تضمین کنند، مهم است که قطعات انتخاب شده نه تنها سبک فضا بلکه عملکرد آن را نیز افزایش دهند.

چیدمان اثاثیه و مبلمان لابی باید قابل جاجایی باشد تا اینکه بتواند به مهمانان فرصت ایجاد گروه‌هایی را از طریق جابجایی راحت مبلمان بدهد و برقراری ارتباط را آسان و راحت کند. همچنین مهم است که در نظر داشته باشید که یک سبک از نشستن ممکن است برای همه موقعیت هایی که در لابی مدنظرتان است جواب ندهد. بعنوان مثال نوع و سبک مبل در  کفه طوری است که راحتی آن بسیار مهم است و بر تجربه مشتری و تکرار آن تاثیر می گذارد.

 

08. بیوفیلیا

طراحی لابی هتل

حیاط هتل هادسون

 

طبیعت همیشه توجه انسانها را به خود جلب کرده است و باعث آرامش آنها شده است. طراحی بیوفیلیک در جذب مشتری و ایجاد حس نشاط در او تاثیر گذار است. از ایجاد ارتباط با طبیعت گرفته تا استفاده از نور طبیعی و استفاده از الگوهای معماری که بر گرفته از اشکال طبیعی هستند، تصور می‌شود که طراحی بیوفیلیک باعث ارتقای رفاه می‌شود.

در طراحی لابی هتل یکی از هتل هایی که توانسته با موفقیت خطوط بین فضای داخلی و خارجی را محو کرده و یک حالت طبیعی در یک فضای شهری شلوغ ایجاد کرده است، هتل هادسون در شهر نیویورک است که با سایه‌بانی از فضای سبز در لابی و خزنده‌های پیچک بر روی دیوارهای آجری، تعادلی خیره‌کننده بین شلوغی زندگی شهری و آرامش دنیای طبیعی ایجاد شده است.

 

09. خدمات و بهره وری عملکردی

روز به روز فناوری و تکنولوژی در حال پیشرفت است و بسیاری افراد به سمت هتل هوشمند می روند زیرا نوع ارائه خدمات در هتل های هوشمند کاملا متفاوت و یوزر فرندلی تر است و فناوری در آنها در مرکزیت قرار می گیرد. بنابراین بسیار مهم است که هر هتل تصمیم بگیرد که چگونه بر خدمات و عملکرد کلی تأثیر گذارد.

در نظر بگیرید، آیا میهمانان هتل ترجیح می دهند در بدو ورود با کارمند پذیرش در پشت میزش مواجه شوند و یا با چک-این آنلاین و یک کلیدکارت مبتنی بر برنامه براحتی بدون ملاقات شخصی به اتاق خود وارد شوند. این مورد نقش مهمی در تصمیم گیری عناصر طراحی لابی هتل خواهد داشت. آیا میز پذیرش جزء مهمی از لابی است یا اعضای تیم گردشگر و مناطقی با فناوری صفحه نمایش لمسی که قدرت را در دستان مهمانان قرار می دهد بهترین راه برای رفع نیازهای مشتریان خواهد بود؟

مسافرخانه در St Botolph در بوستون به مهمانان استقلال کامل در اقامت خود می دهد و کدی را از طریق ایمیل ارائه می دهد که مهمانان می توانند از آن برای ورود به اتاق خود بدون ملاقات با یک نفر از کارکنان استفاده کنند. اجازه دادن به مهمانان برای انجام این انتخاب‌ها به مهمانان این آزادی را می‌دهد که تجربه هتل خود را متناسب با خودشان تنظیم کنند و جایگزینی مدرن برای صف‌های ورود و فرآیندهای بی‌نظم فراهم می‌کند.

 

در این مقاله  9 نکته را بررسی کردیم که می‌تواند در زیباسازی طراحی لابی هتل شما مثمر ثمر واقع شود. با این نکات می‌توانید فضای دلنشین را برای مشتریان رقم بزنیم و این نکته را بدانید که هزینه کردن برای این موارد سرمایه گذاری است که در دراز مدت سود چند برابری برای شما به همراه دارد.

وقتی سعی کنید فضای دلنشین و آرامش بخشی برای مشتریان خود رقم بزنید مسلما علاوه بر رضایت درونی و رضایت کاری، در جنبه مالی هم سود بسیار بیشتری را کسب می‌کنید.

https://www.mews.com/en/blog/rethink-hotel-lobby-design

https://www.socialtables.com/blog/hospitality/hotel-lobby-layout/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *