کاربرد شیشه در معماری

کاربرد شیشه در معماری

کاربرد شیشه در معماری

شیشه از بادوام ترین و همه کاره ترین مصالح ساختمانی است که حتی در تمدن های باستانی هم مورد استفاده قرار می گرفته است. مثلا شیشه های رنگی در کلیساها استفاده می شده و می توان استفاده از آن را تا قرن هفتم ردیابی کرد. از قدیمی ترین سازه های شیشه ای در معماری، قصر کریستال است که در سال 1851 در لندن ساخته شد. کاربرد شیشه در معماری جهان بسیار گسترده است که در ادامه ایده هایی را مشاهده می کنید که احتمالا قبلا نمی دانستید که در این بخش ها می توانستید شیشه اضافه کنید.

اما امروزه چگونه از شیشه در معماری استفاده می شود و چرا معماران از این المان ساختمانی بیشتر از آجر و بتن استفاده می کنند. در این پست، اطلاعات ارزشمندی در مورد مزایای سازه های شیشه ای و نحوه استفاده از آنها در معماری مدرن خواهیم گفت.

مزایای شیشه در معماری

اخیرا استفاده از شیشه در سازه ها بدلیل فوایدی که دارد بسیار متداول شده است و از طرف صاحبان املاک مورد استقبال واقع شده است. درک مزایایی که شیشه به طراحان ارائه می دهد حداقل نیاز به فهم اساسی از ماهیت شیشه در طراحی ساختاری دارد. بهترین طراحان با شیشه و سازه های شیشه ای کار میکنند و قادر به هماهنگ سازی بین ایده های خود و شیشه های در دسترس هستند. با توجه به این نکته برخی از مزایای استفاده از شیشه در طراحی داخلی و پرکاربردترین موارد استفاده از شیشه را بیان می‌کنیم.

چند منظوره

معماران بیان کرده اند که صنعت ساختمان در حال جایگزین شیشه های تک کاربردی به شیشه های چند منظوره است. پیچیدگی شیشه با توجه به کاربری آن تغییر کرده است. از طرفی افراد بیشتری متقاضی شیشه های دارای فناوری حرارتی، تابش اشعه ایکس و مقاوم در برابر انفجار هستند.

انتقال نور

شیشه ها به علت شفافیت ذاتی، نور را از خود عبور می‌دهند و باعث می‌شود نور در تمام ساختمان پخش شود. به عنوان مثال استفاده از شیشه در نمای ساختمان باعث می‌شود نور طبیعی بیرون به تمام طبقات ساختمان وارد شده و نیازی به اضافه کردن نور های مصنوعی زیاد در داخل ساختمان نمی‌باشد. جهت کنترل و محدود کردن نور ورودی در داخل ساختمان می‌توان از شیشه های رفلکس، رنگی، مات، طرح دار، هوشمند و… استفاده کرد.

مقاوم و ایمن

در ساختمان های با امنیت بالا مانند بانک ها از شیشه های ضد گلوله و ضد انفجار استفاده می شود. همچنین در ساختمان ها پنجره های بزرگ از شیشه های نشکن ساخته شده اند تا در صورت حادثه و ضربه از آسیب جلوگیری کنند. شیشه همچنین می تواند با ایجاد یک مانع بین دو نفر به محافظت از افراد در برابر انتشار ویروس ها کمک کند، همانطور که در دوران شیوع ویروس کرونا شاهد این موضوع بودیم.

دوام و ماندگاری بالا

یکی از مهمترین مزایای شیشه این است که کمترین تأثیر مخرب زیست محیطی را دارد. قابل بازیافت است و در طول فرآیند بازیافت تجزیه نمی شود و می توان آن را بارها و بارها بدون از دست دادن کیفیت یا خلوص بازیافت کرد. بنابراین، شیشه المان ساختمانی انتخابی برای سازه های پایدار است. همچنین نور طبیعی را در ساختمان ها فراهم می کند که می تواند هزینه های مصرف آب و برق را کاهش دهد.

شفافیت و زیبایی

شیشه ها نقش مهمی در زیبایی فضاها دارند. از آنجا که قابلیت تطبیق با هر نوع دکوراسیونی را دارند دامنه کاربرد گسترده ای دارند. منحصر به فردترین خاصیت شیشه این است که شفاف است. به دلیل ماهیت غیر کریستالی و خاص بودن پیوندهای درون شیشه، ظاهر شفاف آن به آن اجازه می دهد تا نورها را دستکاری کند و از ورود و انعکاس امواج خاصی جلوگیری کند، در نتیجه هزاران فرصت برای معماران برای بازی و خلق شاهکارها فراهم می کند.

نحوه استفاده از شیشه در معماری

در بین کاربرد شیشه در معماری می توان گفت که شیشه ماده عجیبی است که پتانسیل بی پایانی برای تبدیل یک مکان به فضایی کاربردی و زیبا دارد و پیشرفت های اخیر در فن آوری این امکانات را افزایش داده است. گرچه ممکن است از شیشه بعنوان یک جنبه کاربردی در معماری و ساخت و ساز تلقی شود ولی در طراحی داخلی نیز نقش مهمی دارد. در معماری رایج ترین نوع شیشه ای که استفاده می شود لمینت است که دوام فوق العاده ای دارد. در این بخش، با نحوه استفاده از شیشه در معماری بیشتر آشنا خواهید شد.

کاربرد شیشه در معماری

نمای شیشه ای

ساختمان های با پنجره های بزرگ به شما امکان می دهند دنیای بیرون را ببینید. یکی از روندهای مهم در معماری ساخت دیوارهای شیشه ای است. زمانیکه دیوار ساختمان به طور کامل از شیشه ساخته شده باشد علاوه بر اینکه ساکنان ساختمان را از باد و باران محافظت می کند با مزیت ویوی خیره کننده ساکنان را به وجد می آورد.

در گذشته استفاده از شیشه های بزرگ و ضخیم بدلیل وزن بالایی که داشتند نیازمند قابهای ضخیمی بودند اما با پیشرفت تکنولوژی امروزه میتوان تقریبا هر ابعاد از شیشه را بصورت فریم لس اجرا کرد و شاهد تاثیر فوق العاده آن بر فضای داخلی بود. دلیل مد روز بودن دیوارهای شیشه ای این است که متریال شیشه نسبت به بتن سبک وزن و مقرون به صرفه است. از طرفی نور طبیعی در سرتاسر ساختمان پراکنده می شود و صرفاً در یک منطقه محصور نیست. این مزیت معماری در دانشگاه ها، مراکز تجاری و اداری کاربرد فراوانی دارد.

سقف های شیشه ای

سقف‌های شیشه‌ای در طرح‌ها، سبک‌ها و سازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. برخی از ساختمان ها دارای نورگیر سه پنلی هستند در حالی که بعضی دیگر می توانند، سقفی کاملاً شیشه ای داشته باشند. سقف شیشه‌ای می‌تواند برای ساختمان‌هایی در مناطق بزرگ شهر که موانع متعددی جهت ورود نور خورشید دارند راه حل مناسبی باشد. علاوه بر این سقف های شیشه ای با نمایش منظره ای از آسمان و تامین یک منبع قوی و مستقل نور نیاز به منابع اضافی نور را حذف میکند. نور بخش جدایی ناپذیر از هر فضای داخلی می باشد در حالیکه سازه های شیشه ای خارجی تا حدی نور روز را تامین میکند، سقف های شیشه ای بطور قطع معتبرترین و قابل اعتمادترین منبع هستند. این مورد دومین کاربرد مهم شیشه در طراحی داخلی را بخوبی نشان میدهد. سقف‌های شیشه‌ای گنبدی هنوز هم محبوب هستند، اما معماران به دنبال طرح‌های ساده‌تری مانند سقف‌های شیشه‌ای صاف یا شیبدار هستند.

درب های شیشه ای

به سختی می توانید ساختمان های مدرن با درهای چوبی پیدا کنید، مگر اینکه اتاق کنفرانسی باشد که به حفظ حریم خصوصی هنگام برگزاری جلسات نیاز دارد. که البته این مورد هم با تکنولوژی شیشه های هوشمند فراهم گردیده است. ساختمانهای اداری بسیاری با درب‌های شیشه‌ای مختلف مانند درب‌های چرخشی یا کشویی ساخته می‌شوند.

نرده شیشه ای

نرده های شیشه ای یا هندریل یا جانپناه شیشه ای بر روی تراس، بالکن، راه پله ها، اطراف پشت بام یا استخر نصب می شوند.

نرده های شیشه ای بسیار مقاوم هستند و به علت استفاده از شیشه های لمینت پس از شکستن نیز شیشه ها برروی زمین نمیریزد و در جای خود باقی میمانند.

پارتیشن های شیشه ای

به جای جدا کننده های از شیشه برای پارتیشن بندی دفاتر استفاده می شود. این یک محیط اداری کاربردی ایجاد می کند که به مدیران اجازه می دهد کارکنان را نظارت کنند. همچنین اجازه می دهد تا نور طبیعی در فضا جریان یابد که پتانسیل افزایش بهره وری و کاهش هزینه های آب و برق را دارد.

کاربرد شیشه در معماری

کابین دوش های شیشه ای

یکی از هیجان انگیزترین کاربرد شیشه در معماری کابین دوش شیشه ای و دیوایدر (جداکننده) دوش حمام سکوریت و لمینت و هوشمند از مدرن ترین کاربرد های شیشه در طراحی و معماری داخلی ساختمان های مسکونی، ویلا و هتل ها می‌باشند. کابین دوش ها انواع مختلفی دارند مانند کابین دوش ریلی، تاشو بدون درب و… که هر کدام مزایا ی خود را دارند و باید با توجه به فضای حمام خود بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

دیوایدرها نیز یکی از انواع کابین های دوش شیشه ای هستند که تنها به عنوان جداکننده بین دوش و سرویس بهداشتی نصب می‌شوند. این نوع از کابین دوش ها به علت نداشتن درب به دیوایدر یا جداکننده دوش معروف هستند.

جهت دریافت اطلاعات  بیشتر به مقاله کابین دوش شیشه ای مراجعه کنید.

کف شیشه ای

از آنجایی که شیشه چه شفاف و چه مات باشد به نور اجازه می دهد تا از سطوح عبور کند، کفپوش شیشه ای این توهم را ایجاد می کند که فضا بازتر و بزرگتر است.

کفپوش شیشه ای کاملا شفاف این اثر را به آشکارترین و دراماتیک ترین شکل ایجاد می کند. این باعث می‌شود که کف‌پوش شیشه‌ای به یک انتخاب طراحی موثر برای مناطق کوچک تبدیل شود که می‌توانند از فضای بازتر و گسترده‌تر بهره ببرند.

ساختمان های تمام شیشه ای

یکی دیگر از کاربردهای معماری استفاده از شیشه جامبو برای ساخت ساختمان هایی است که تماماً از شیشه ساخته شده اند که شامل سقف و دیوارهای شیشه ای می باشد. شیشه ها با ابعاد بسیار بزرگ که یکپارچه هستند از مهم ترین وجوه زیبایی در معماری ساختمان ها به شمار می روند. برای اینکه ساختمان‌ها کاملاً از شیشه ساخته شوند، شیشه ها باید مقاوم باشند، به‌ خصوص اگر فریم وجود نداشته باشد. که شیشه های سکوریت جامبو برای این کاربرد می باشند.

نمونه هایی از طرح های معماری شیشه ای

سازه های شیشه ای معروفی وجود دارد که سال ها پیش ساخته شده اند. معماران می توانند از این ساختمان ها به عنوان الهام بخش برای طراحی ساختمان های خود با استفاده از شیشه استفاده کنند.

موزه لوور

موزه لوور پاریس دارای یک هرم شیشه ای است که توسط معمار به نام I.M. Pei طراحی شده است. در سال 1983 راه اندازی شد و تکمیل شد

در سال 1989. برای ساخت هرم شیشه ای چالش هایی وجود داشت زیرا پی می خواست آن را از شیشه شفاف بسازد.

در آن زمان شیشه شفاف در دسترس نبود و شرکت های ساختمانی فقط می توانستند شیشه هایی با رنگ آبی یا سبز تهیه کنند. پی به شرکتی به نام Saint Gobain مراجعه کرد تا شیشه ای را که برای پروژه خود می خواست توسعه دهد. این شیشه الماس نامیده می شد و دو سال طول کشید تا ترکیب درستی به دست آید.

هرم شیشه ای لوور با بیش از 19000 فوت مربع شیشه ساخته شده است و وزن آن تقریباً 200 تن است.

قصر کریستال

قصر کریستال بزرگترین ساختمان شیشه ای در دهه 1850 بود. اعتقاد بر این بود که جنبش مدرنیسم در معماری آغاز شده است. این ساختار شیشه ای خیره کننده توسط سر جوزف پکستون برای میزبانی از نمایشگاه بزرگ سال 1851 طراحی شده است.

این سازه با استفاده از روش ورق شیشه ای ساخته شد که در ابتدا توسط برادران شانس در سال 1832 اختراع شد. در طول دهه 1850 بزرگترین صفحات شیشه ای 10 در 49 اینچ بودند و بنابراین کل قصر کریستال با استفاده از ورقه های شیشه ای با این ابعاد ساخته شد.

متأسفانه، با سوختن ساختمان در 30 دسامبر 1936، فاجعه ای رخ داد. تنها برج هایی که سالم ماندند در سال 1941 تخریب شدند. صحبت هایی در مورد بازسازی کاخ وجود داشت، اما گروه توسعه نتوانست معیارها و مهلت 16 ماهه را برآورده کند. بنابراین پروژه خاتمه یافت.

برج خیار شور لندن

یک ساختمان شیشه ای بزرگ در لندن است. این نام به این دلیل است که شبیه خیار است. این ساختمان توسط Foster+Partners طراحی شده است و یکی از شناخته شده ترین ساختمان های مدرنیستی بریتانیا است. طراحی دارای مهار بندی مورب و شیشه دو جداره است.

با وجود شکل منحنی آن، تنها یک تکه شیشه منحنی در ساخت آن استفاده شده است که در بالای سازه قرار دارد. کل ساختمان از 5500 پانل تخت الماس شکل تشکیل شده است.

نتیجه نهایی

شیشه یک ماده ساختمانی همه کاره است که به روش های مختلف برای ساختن آسمان خراش ها و خانه های چشمگیر استفاده می شود. اگر می خواهید الهام بگیرید، نگاهی به سازه های شیشه ای در دبی بیندازید. برج خلیفه یکی از الهام بخش ترین سازه های شیشه ای در دنیای مدرن است. اگر به دنبال ایجاد ساختمان های شیشه ای جالب هستید، از این پست به عنوان الهام بخش طراحی های خود استفاده کنید. این را هم در نظر بگیرید که شیشه هوشمند از جدیدترین تکنولوژی های ساختمان های هوشمند است که به تازگی وارد دنیای معماری شده و گروه تولید آی گلس افتخار عرضه انواع شیشه های مات شونده را در هر ابعادی دارد برای استعلام قیمت با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

 

https://www.aisglass.com/modern-architects-love-architectural-glass/

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *